Ez év elején kezdte meg az Airbus az új, sharklet szárnyvégekkel szerelt A320ceo (Current Engine Option) repülőgépek átadását. Az új fejlesztésnek köszönhetően 4%-os üzemanyag (és ezzel megegyező CO2 kibocsátás) megtakarítást ígér a repülőgépgyártó. A géptípus gazdaságosságát még az is növeli, hogy hatótávolsága 100 mérfölddel, terhelhetősége 500 kg-mal nőtt és a hajtóművek karbantartási költsége is csökken. Az első büszke légitársaság, aki flottájában üdvözölhette a típust Európában a Lufthansa, de például a Vueling és a Monarch is repüli már.
A Lufthansa sharkletes Airbus-a először Budapesten (2013.03.08.)
Fotó: Galyas Richárd
A sharklet csak az első lépése a következő generációs Airbus gépek újításainak. A 2015 év végére várható A320neo (New Engine Option) család új fejlesztésű hajtóműveivel a jelenlegi üzemanyag fogyasztáshoz képest 15% csökkenést ígérnek.
A szárnyvég elnevezése nem véletlenül utal a cápauszonyra. A tengeri ragadozó tökéletes hidrodinamikája megihlette a mérnököket és már gőzerővel tesztelik is azt a különleges festést, amely csökkenti a repülés közben keletkező turbulenciát. Ugyanis a cápák felülete nem sima, gyors úszásukat speciális pikkelyek segítik elő. Ezek az ún. placoid pikkelyek úszás közben a cápa teste mellett keletkező áramlási turbulenciák elvezetését szolgálják.
Cápafestéses A320-214 (Teljes felirat: Sharklets - hunting down fuel burn)
Az Airbus és a Lufthansa Technik két A340-300-as repülőgépen kezdte tesztelni a különleges cápabőr technológiájú festést. Az új rétegből egyelőre nyolc darab 10x10 centiméteres foltot helyeznek el a géptörzsön és a szárnyon. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy ez az új eljárás súlytöbbletet jelent majd, de szerencsére a nanorészecskés felépítésnek köszönhetően nem fogja meghaladni a megszokott festékek tömegét. Ahhoz, hogy a különleges felület ne sérüljön nem hagyományos módon közvetlenül, hanem egy öntapadós felület segítségével kell felvinni. Kihívást jelent az is, hogy a kis tarajok kellőképpen tartósak, időjárás állóak legyenek. Bírniuk kell az extrém hőmérséklet-, és nyomásváltozást, a nagy sebességet, az erős UV sugárzást.
Pozitív tapasztalatok esetén nagyobb felületek bevonásával folytatódik a teszt. A következő cél egy olyan hatékony eljárás kiépítése, mellyel könnyedén az egész repülőgép befesthető, hogy minél több légitársaság kipróbálhassa és élvezhesse ennek a természettől ellesett innovációnak az előnyeit.