A FOD-ról már korábban is írtunk, jelentése Foreign Object Debris / Foreign Object Damage. Jelentése a futópályák, guruló utak és forgalmi előterek környezetében található hulladék. Tágabb értelmezésben ide tartoznak egyéb, a repülés biztonságára leselkedő veszélyek, így az élőlények is.
Erre a problémára kínál megoldást egy izraeli cég, az XSight Systems különleges jelző rendszere, melyet már az FAA, az amerikai légügyi hatóság is jóváhagyott, miután 2007 óta tesztelték a Boston Logan (KBOS) repülőtéren.
Fotó: XSight Systems
A FOD jelző rendszer képes a legkülönfélébb méretű és formájú tárgyak detektálására mind nappal, mind éjjel és a különböző időjárási tényezők (csapadékok) sem akadályozzák működését. Kétféle elven pásztáz az eszköz, radarral és hagyományos kamerával. Előnye, hogy jelzés esetén nem kell feltétlenül a helyszínre sietni, mert élőkép látható a problémáról.
A szenzorokat a szegélylámpák mellé kell helyezni, a jelző egységet a toronyba, a felderítésben segítő egységet a DAM (Duty Airside Manager, ügyeletes repülőtérüzem-vezető) járműbe. Utóbbi GPS koordináták alapján pontosan odavezeti az illetékes kollégát a problémához, melynek elhárítási ideje a töredékére csökken, rövidítve ezzel a pályazárást és a járatkéséseket.
A fejlesztő cég szerint eszközük a leghatékonyabb megoldás a FOD problémára. A rendszer megtérüléséhez elég egyetlen balesetet megelőzni, hiszen az emberélet nem számszerűsíthető, de tudjuk, hogy egy légi baleset mekkora költséggel jár akár a repülőtérnek, akár a légitársaságnak.
A rendszert elsőként kiépítő repülőterek a következők: Boston Logan, Tel-Aviv Ben Gurion, Bangkok Suvarnabhumi, Párizs Charles de Gaulle