Nem kevesebb, mint 15 %-al csökkentette környezeti terhelését, pontosabban az ún. széndioxid-lábnyomát a Budapest Airport. A magyar főváros repülőtere négy évvel ezelőtt csatlakozott a környezettudatos repülőterek mozgalmához és tavaly először sikerült érdemi csökkenést elérni a széndioxid kibocsátásban.
A Budapest Airport 2011-ben csatlakozott a repülőterek ún. karbon-akkreditált csoportjához. Ez az angol eredetű kifejezés (carbon-accreditation) egy több lépcsős, éveken átívelő, átfogó környezetvédelmi program, amelynek végén szeretnék elérni, hogy az adott repülőtér a környezet szén-dioxid terhelése nélkül működhessen. Ezt a hosszú távú célt tűzte ki maga elé a Budapest Airport is, amikor csatlakozott az ACI, az Airports Council International nevű nemzetközi repülőtéri szövetség karbon-akkreditációs programjához.
A Budapest Airport utasait is tájékoztatja szén-dioxid kibocsátás csökkentésért tett erőfeszítéseről
Ennek első lépéseként 2011-től kezdve rendszeresen mérik és hitelesítik a Budapest Airport által kibocsátott szén-dioxid mennyiségét. Ez az adat mutatja a legkézenfekvőbb módon egy-egy intézmény, vállalat vagy iparág energia-felhasználását és a hozzá kapcsolódó környezeti terhelést. A Budapest Airport évről-évre jelentést készít erről, amit egy független szakértői iroda hitelesít. A korábbi évek stagnáló mértékű vagy néhány százalékban csökkenő kibocsátásai után tavaly jelentős, összesen mintegy 15 %-os széndioxid-kibocsátás csökkenésről számolhatott be a Budapest Airport.
A kiváló eredménynek az ad különös hangsúlyt, hogy a héten tartották Frankfurtban az ACI éves közgyűlését, ahol kiderült: a nemzetközi karbon akkreditációs programban – a budapestivel együtt – immár 102 nagy nemzetközi repülőtér vesz részt. Ebből 85 repülőtér Európában található. A programban a nemzetközi légiforgalom 23,6 %-át jelentő repülőterek vesznek részt, a közösen megtakarított szén-dioxid kibocsátás pedig elérte a 133 599 tonnát, ami 5,98 %-nak felel meg. A Budapest Airport büszke arra, hogy 2013-ban ennél jóval nagyobb mértékben tudta csökkenteni környezeti terhelését, vagyis az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Az ACI Europe 2013-ban az EU "A World You Like" versenyének döntősei közt
(A képen többek között az ACI Europe igazgatója Olivier Jankovec és
Connie Hedegaard, az EU éghajlatváltozásért felelős biztosa)
„A tavalyi volt az első évünk, amikor nemcsak feltérképeztük a szén-dioxid kibocsátástt, hanem érdemi csökkenést tudtunk elérni, és erre külön is büszke vagyok.” – jelentette ki Szarvas Gábor a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója. Hozzátette: „Az évek óta kifejtett erőfeszítések meghozták az eredményt. Egyebek mellett lekapcsoltunk a hálózatról egy sor energia-pazarló berendezést, leállítottuk az üresen álló, elhagyott épületek fűtését, illetve optimalizáltuk az energia ellátó rendszereket a nyári és téli időszak eltérő igényei szerint egy energia-racionalizálási program keretében, az irodáinkban már régóta napkollektorok biztosítják a használati melegvizet. Biztos vagyok abban, hogy a készülő hosszútávú energia-stratégiánk elfogadása után tovább jelentős megtakarítást érhetünk el.”
A Repülőtéri Karbon Akkreditációs programot az Európai Unió a földrész 3 legsikeresebb programja között tartja számon, amelyek hozzájárulnak az üvegházhatású gázok kibocsátásának tényleges csökkentéséhez.