200 panelből álló napelemes rendszert telepítettek tavaly decemberben BHX repülőtér terminálépületének tetőszerkezetére. Az 50 kWp teljesítményű fotovillamos rendszerrel várhatóan 22 tonna CO2 kibocsátást tudnak megtakarítani éves szinten. A megújuló energiát hasznosító beruházás a repülőtér átfogó karbon-lábnyom csökkentési programjának részeként valósult meg.
A hír azért keltette fel az érdeklődésemet, mert elsőre nem gondolnám, hogy Angliában megéri napenergiás rendszert üzemeltetni. Brimingham az északi szélesség 52° 27'-nál fekszik ahol a napsütéses órák száma éves szinten 1200-1600 közé tehető. Szemben mondjuk Olaszországgal, ahol ez a szám 2000-2500.
A repülőtér közleménye szerint a korszerű photovoltalikus (PV) rendszer felhős időben is képes elektromos áramot előállítani, ezért különösen hatékony. Tavaly októberben kezdték a tárgyalásokat partnerükkel, az npower céggel, akik 6 hét leforgása alatt felszerelték és üzembe helyezték a rendszert. Az eltelt 2 hónap alatt már mérhető megtakarítást tudtak elérni, pedig téli hónapokról beszélünk. Becslések szerint évente 40 000 kWh elektromos áramot tudnak majd előállítani.
Nem elhanyagolható körülmény, hogy Angliában az állam támogatást nyújt minden egyes napenergiával megtermelt energiaegység után, amely bevételt is jelent a cégnek.
A repülőtér bizonyára nagy elektromos-áramfogyasztó, mert Ferihegyhez hasonló utasforgalommal és adottságokkal rendelkezik. Két futópályája és szintén két terminálja van. Sajnos arról nem szól a hír, hogy közvetlenül felhasználják-e a napelemekkel termelt áramot, és ha igen, akkor pontosan mire, vagy közvetlenül betáplálják a városi villamos-hálózatba.
Ne felejtsük el, hogy Magyarország fő repülőtérén is működik napenergia hasznosítás, napkollektor rendszer formájában. Az egyes terminál tetején lévő használati melegvíz előállítására szolgáló rendszert 2009-ben telepítették.